Sunday, December 30, 2012

Wira dan Putri (15)

Wira:

Wira tekun menelaah buku sejarah yang ada di hadapannya, tatkala itu Helmi menegurnya

“Wira, kau tak penat ke?”

“Erm, aku nak habiskan baca ni malam ni,” Wira membalas

“Kau nak tau tak, malam tadi aku mimpi ngeri duh~”

Wira memberhentikan pembacaannya. Dia menumpukan perhatian terhadap apa yang ingin diperkatakan oleh sahabatnya itu.

           “Kenapa pula, kau mimpi apa?” Wira cuba bertanya

“Aku mimpi masa tu aku dengan adik aku tengah tunggu kat platform komuter, entah macam mana aku macam tertolak atau sengaja tolak adik aku jatuh dari platform lepas tu dia terus kena langgar dengan komuter. Bila aku terbangun rasa cuak gila,” cerita Helmi dengan sungguh-sungguh.

Wira tersenyum mendegar cerita Helmi. Jarang sekali teman sebiliknya itu ingin bercerita hal sebegitu kepadanya.

Kalau kau, apa yang kau rasa kalau benda macam tu jadi kat kau,” Helmi bertanya kepada Wira.


Wira memandang wajah sahabatnya itu. Kemudian dia memandang buku yang ada dihadapannya. Wira menarik nafas panjang.

Kau nak tau tak Mi, salah satu benda yang aku takut nak hadapi adalah kematian ahli keluarga aku. Aku tak rasa aku mampu nak ‘face’ kalau benda macam tu jadi kat aku, aku tak rasa aku cukup kuat nak hadapi kalau betul-betul jadi pada aku. Sebab tu kadang-kadang aku rasa baik aku mati dulu daripada aku yang tengok ‘family’ aku meningga,” Wira memandang jauh ke Lebuh raya Utara-Selatan dihadapan sekolahnya.

Wira tersedar daripada mimpinya. Mimpi itu bukanlah mimpi biasa semata-mata. Ia adalah memori lama Wira dan sahabatnya Helmi semasa zaman persekolahan mereka di Negeri Sembilan. Wira melihat jam di tangan. Sudah pukul 10pagi, dia sudah terlelap hampir satu jam setelah menerima khabar sedih daripada emaknya pagi tadi.

Wira bangkit perlahan-lahan dan duduk bersandar di kepala katil, dia mencapai telefon bimbit yang terletak di atas meja kecil di sebelah katil. Jari-jemarinya menaip sesuatu . Setelah menekan butang ‘save’ Wira dapat merasakan air jernih mengalir di pipinya.

Putri:

“Eh, kau dengan dia ni ke sekarang Putri?” tanya Wan tidak percaya.

Wan merupakan kawan rapat Putri semasa zaman persekolahannya dulu. Mereka berdua memang sama-sama nakal, sama-sama lasak, sama-sama suka menyakat. Tapi itu semua dahulu, sekarang mereka sudah lebih matang dalam menempuh kehidupan. Masing-masing sudah punya kerjaya sendiri.

Putri terserempak dengan Wan semasa berjalan-jalan di pusat membeli-belah  seorang diri, mereka bertegur-sapa dan kemudian Putri mempelawa Wan untuk minum petang bersama sambil bertukar-tukar berita bertanya khabar.

“La Putri~ tak sangka kau dah ada orang lamar ea,” Putri tersenyum malu.

“Tapi kan, kenapa dia Nampak macam ‘baik-baik’ je? Bukan lelaki idaman kau dulu lain ke?” Wan inginkan kepastian.

“Tu dulu la Wan, zaman-zaman nakal lagi. Sekarang dah lain la.”

“Macam skema je aku tengok~” mereka berdua tergelak sama.

“Haah, masa mula-mula aku kenal dia dulu pun lagi la. Tapi sekarang aku rasa dia okay je dengan aku. Kalau tak kenal rapat dengan dia, mungkin orang fikir dia sombong, pendiam. Tapi sebenarnya kan biarpun pemalu, dia pandai bergurau tau. Dia selalu buat aku ketawa.”

“Iye ke?” Wan seperti tidak percaya.

“Iye~ macam tak percaya kan, but I’m telling you the truth. Tak kisahlah kalau dengan aku je dia macam tu, lagi bagus tak?” Putri tersenyum.

Mereka berdua kemudiannya membeli-belah bersama-sama di pusat beli belah itu sambil bercerita tentang kisah silam. Sudah hampir 5 tahun Putri tidak berjumpa dengan teman yang duduk disebelahnya di dalam kelas dahulu. Wan kini bekerja di Johor Bahru. Dia hanya berada di Kuala Lumpur untuk sebulan sahaja atas urusan kerja.

Sebelum pulang, Wan sempat membelikan sesuatu untuk Putri,

Nah, ini kira macam advance wedding gift la ya. Aku bagi awal-awal sebab nanti lepas ni aku dah tak ada kat Malaysia lama. Ikut suami sambung belajar ke Jepun. Kalau ada apa-apa nanti kita contact dekat facebook ea sayang~ Kirim salam dekat dia nanti.”



“Menunggu tu memang banyak dugaan, tapi kalau kita bersabar hujung-hujung nanti InsyaAllah ada balasan yang baik untuk kita. Yakin pada Allah, doa banyak-banyak setiap kali lepas solat, yang penting kena percaya pada dia. Aku dah pernah rasa semua ni dulu.”

“Erm~ InsyaAllah. Thank you Wan~”

Khairul

No comments: