Sunday, April 8, 2012

Medical Posting: On-The-Job-Training



Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani. Perkembangan terbaru, kini saya sedang dalam fasa klinikal program MBBS. Fasa yang sering dinanti-nantikan, masuk hospital dan jumpa pesakit yang sebenar. Dalam fasa inilah segala pengetahuan teori yang dipelajari sebelum ini akan diaplikasikan.

Buka balik buku-buku teks lama anatomy, pathology, physiology, microbiology dan pharmacology. Kena cuba ingat balik apa yang dah belajar masa pre-klinikal. Dalam fasa posting ini penekanan lebih kepada interaksi dengan pesakit selain daripada kemahiran membuat general dan systemic examinantion, selain perlu mahirkan diri untuk berkomunikasi dengan pesakit. Untuk itu nak tak nak terpaksa juga la belajar bahasa tempatan “kannada”, tapi tak sesusah yang disangka *senyum*.

Bila dah start posting ni dah tak boleh nak main-main sangat, kena serius tapi masa untuk enjoy tetap kena ada *sengih*. Kena ambil pengajaran daripada batch-batch sebelum ini. Jadi sebab saya dah jeles dengan kawan-kawan yang ramai dah dan akan menamatkan pengajian, untuk sedapkan hati saya panggil fasa ber-posting ni sebagai on-the-job-training (OJT). Mula-mula dengar term ni masa kerja dekat McDonald’s dulu.

Jadi saya akan cuba aplikasikan 6 steps of McD’s standard service dalam profession kedoktoran: McDonald’s: sapa pelanggan, ambil pesanan, ulang pesanan, susun pesanan, *bonus* suggest large set, ambil duit. Doktor: Perkenalkan diri, ambil history, ulang history, susun history, suggest pilihan rawatan yang ada, mulakan rawatan.

Banyak pengorbanan yang kena buat, masa tengok movie dah kena kurangkan, masa untuk main music dah kurangkan, masa untuk membaca dah kena kurangkan, masa untuk ber’skype’ pun sama. Daripada berhenti terus, lagi baik kurangkan masa je tak? Yang penting rancang penggunaan masa *senyum*. Harapnya diri ini tak hanyut dengan keghairahan menuntut ilmu sampai hal-hal lain terabai, atau sebaliknya. Mudah-mudahan bila dah start posting ni, dapat membentuk karektar diri untuk jadi doktor muslim yang hebat. Pesan mak saya “kalau niat kita baik InsyaAllah, Allah akan tunjuk jalan yang sesuai untuk kita.” Yakin dengan Allah, yakin dengan diri sendiri. 

Khairul


No comments: