Tuesday, November 8, 2011

LGBTs

Bro 1: Kau dah baca berita pasal Seksualiti Merdeka?

Bro 2: Ada la baca sikit-sikit. Apsal?

Bro 1: Aku pergi kat blog Seksualiti Merdeka tu. Ada satu video pasal LGBTs. Dia ada explain in terms of scientific point of view. Aku ni tak lah pandai mana pun, tapi macam betul gak. Kalau benda tu dah dalam naluri semula jadi nak buat macam mana kan.

Bro 2: Hahaha. Kau nak jadi macam diorang gak ke?

Bro 1: Hish, tak la. Dah terang-terang benda tu HARAM. Kesian la dekat sesiapa yang bakal jadi bini aku, kalau aku GAY. Haha

Bro 2: First of all, benda tu memang dilarang langsung dalam mana-mana agama pun. So, kalau orang betul-betul mengamalkan agama memang dia tak kan jadi macam tu.

Bro 1: Tu la pasal. Tapi kalau dah naluri macam mana?

Bro 2: So argument pasal agama diorang tak boleh terima. Kita guna logik plak. Fine, diorang kata “dah NALURI saya macam tu, nak buat macam mana!” Kita tanya dia “marah tu naluri tak? sedih tu naluri tak? Gembira tu naluri tak?” Semua benda tu naluri kan~ Kalau orang yang ada naluri nak marah masih boleh kawal, kenapa dia tak boleh nak kawal naluri yang satu tu?

Bro 1: Owh. Kira kau setuju la program tu kene ban?

Bro 2: Aku setuju atas 2 sebab. First, sebab benda tu memang salah dalam sudut pandangan agama. Second, sebab untuk jangka masa panjang kalau kita setuju dengan apa yang diorang buat mungkin hari ni diorang semua golongan minoriti, lama-lama nanti makin ramai pula yang jadi macam tu. Aku tak nak jadi macam ni "Years from now they're gonna ask us. Where were you when they took over the country?" We're gonna say," we just stood by and watched." Paling penting ,tak kan kita nak jawab depan tuhan macam tu? Tapi diorang pun ade poin yang betul juga. Masyarakat layan diorang dengan teruk, diskriminasi dan pulau kan diorang. Secara tidak langsung kita juga yang menyebabkan diorang nak buat program macam ni. Maksud aku kita kene berhikmah la bila nak berinteraksi dengan diorang. Kalau perjuangan diorang adalah atas dasar menentang penindasan, aku tak ada masalah tapi mungkin sebab nama program tu kot yang kontroversi. Sama la macam masa Pak Lah perkenalkan Islam Hadhari dulu.

Bro 1: Kalau nak senang ceritakan, diorang ni kalau rasa undang-undang Malaysia ni mendiskriminasi LGBTs apsal tak gi negara lain yang boleh terima diorang. Tak ada orang paksa pun kan diorang nak jadi rakyat Malaysia. Tak Amerika konon. Gi la sana kalau nak Amerika sangat!

Bro 2: Hahaha, tu pun cara gak.

Khairul

No comments: