Wednesday, July 8, 2015

Ini Cherita Aku: Cherita Tiga

“Kentang Goreng Burger King”

Lokasi: Hadapan Burger King Seri Alam
Waktu: 3.45 PM

Petang tu saya akan balik ke Melaka dengan bas dari Larkin Sentral. Kebetulan ada individu yang sudi untuk menghantar saya ke Larkin, kami berjanji untuk berjumpa di hadapan Burger King Seri Alam. Sementara menunggu, tetiba perut terasa lapar jadi saya pun masuk ke dalam restoran Burger King tu untuk membungkus makanan. Sekurang-kurangnya nanti dah sampai Melaka tak payah la nak keluar makan lagi.

Selepas dah beli makanan saya pun keluar dari Burger King, sambal-sambil tu saya makan la sikit kentang goreng yang ada. Tengah-tengah saya berdiri tunggu kawan, tetiba saya didatangi oleh seorang Pak Cik berbangsa Cina. Dia datang kepada saya dan bertanya,

                “Adik, mintak sikit makan boleh?”

                “Boleh, boleh. Uncle ambil semua fries ni, saya tak makan sangat pun.”

                “Okay. Okay (tertunduk-tunduk). Thank you ah.”

Saya perhatikan sahaja dia berlalu pergi selepas itu. Dia tidak datang kepada saya untuk meminta duit, tetapi dia datang kepada saya untuk meminta sedikit makanan. Saya dapat merasai kejujuran dia sebab itu saya tidak berfikir panjang untuk memberi. Pemberian saya pada masa itu tidak banyak, dan mungkin itu bahagian rezeki dia yang Allah berikan kepadanya melalui saya.

Dalam perjalanan ke Larkin saya terfikir. Sungguh cantik aturan Allah. DIA telah menunjukkan sifat ehsanNya kepada kami berdua. DIA memberi saya peluang untuk bersedekah dan dalam pada masa yang sama, DIA memberikan rezeki kepada hambanya tanpa mengira agama dan bangsa. Dengan hanya sebungkus kentang goreng, dua jiwa berasa tenteram dan bahagia.

A.Khairul


No comments: