Friday, June 4, 2010

Kuah Tak Tumpah Jauh


Semakin meningkat dewasa, semakin terasa diri ini banyak dipengaruhi mak dan abah. Dulu mak selalu marah kalau ada barang bersepah depan mata dan tak ada orang yang kemas. Lepas tu kami adik-beradik la akan tercicit-cicit susun barang tu. Kalau selipar bersepah depan rumah, nanti mak akan panggil suruh susun semua selipar tu elok-elok. Kalau sampah kat dapur dah penuh, nanti mak yang akan panggil suruh buang sampah takut nanti semut, lipas semua datang. Alasan mak senang,

“kalau kecik-kecik dah malas nak buat semua tu, nanti bila dah besar nanti dah kahwin ke suami atau bini yang jadi hamba.Mak tak nak macam tu. Mak tak nak orang cakap mak tak ajar anak mak semua tu.”

So, sejak dari tu kami adik-beradik akan peka dengan semua benda tu. Mula-mula, memang terpaksa buat semua tu sebab tak nak mak ‘bising’, tapi lama-lama dah jadi macam habit. Alhamdulillah, bila masuk SDAR pun, peraturan untuk maintain ‘kebersihan dan keceriaan’ bilik dan kelas tu ada so proses mendisiplinkan diri itu berterusan la. Sampai la sekarang PENGARUH MAK tu masih ada. Tak ke sedap mata memandang kalau benda tu terurus. =)

PENGARUH ABAH pula. Abah ni memang sangat suka dengan sound system. Rumah orang lain tak ada pun nak beli amplifier or equalizer or speaker semua tu, tapi abah pentingkan quality bunyi. Dulu memang aku tak faham pun kenapa la abah suka sangat dengan semua benda ni, sampai la bila aku duduk dekat SDAR, jadi P.A Man (bukan Pang Ah Man, itu supervisor kitaorang). Dari situ la cinta terhadap sound system ni berputik. Apa yang best sangat dengan sound system ni? Aku cuma boleh cakap, bila sound dia MANTAP satu kepuasan untuk orang yang mendengar. Kira BERKESAN la kerja kitaorang. Bila balik rumah baru la aku faham function speaker dekat rumah tu. Sayang tak ada bilik khas je nak tengok movie. Kalau tak, pergh~. Oleh sebab itulah aku sudah mendapatkan earphone yang terbaik untuk dengar lagu. ADIDAS SENNHEISER. Terbaik dari ladang. Memang mengancam. PENGARUH ABAH.

p/s: Betul kata orang, kuah tak akan tumpah jauh. v(^_^)v

Khairul

1 comment:

SyaZwan said...

betul2....
ak rs ak dapat pengaruh ayah ak, suka mengubah kedudukan perabut, so itulah yg jadi dgn bilik ak skang hehe ^_^